Integracja Sensoryczna i rehabilitacja ruchowa

 

 Ćwiczenia z zakresu Integracji Sensorycznej  i rehabilitacji ruchowej do wykonania w domu z rodzicami Sylwia Zamora ( w razie pytań proszę o kontakt mailowy:  zamorasylwia@wp.pl)

Ćwiczenia na bieżący tydzień

    1. Leżenie na plecach- przekładanie piłki z brzucha za głowę i odwrotnie- powtórzyć min 15 razy
    2. Leżenie na plecach- przekładanie małego przedmiotu z ręki lewej do prawej na wysokości głowy i odwrotnie- również min 15 razy
    3. Leżenie na brzuchu-wkładanie drobnych przedmiotów do niskiego pojemnika, bez unoszenia tułowia, broda oparta o podłogę
    4. Pozycja stojąca- podrzucenie piłki do góry i klaśnięcie dłońmi (przynajmniej raz, dla bardziej ambitnych dwa lub trzy razy)
    5. Pozycja stojąca- rzucanie piłką do celu, do tego rozłóżcie np. serwtkę lub mały ręcznik- odległość ok. 2 metry

 

Dziękuję za współpracę przez cały rok szkolny, a zwłaszcza w tym trudnym okresie od marca. Bardzo dziękuję rodzicom za wytrwałość i wcielanie się w rolę nie tylko nauczyciela, ale również terapeuty.

Bardzo bym chciała, abyście podczas wakacji nie zapominali o aktywności fizycznej i przebywaniu na świeżym powietrzu. Być może część z Was pochwali mi się we wrześniu z opanowania nowych umiejętności, tak jak to miało miejsce rok temu. Zachęcam do skakania, pływania, biegania, jazdy na rowerze, hulajnodze, spacerów itp……

Pozdrawiam Was gorąco

 

Zestaw ćwiczeń 01 - 05. 06. 2020r.

1. Ćwiczenia na równowagę: stanie na jednej nodze

Stań prosto, wzrok skieruj przed siebie. Ugnij jedną nogę i unieś kolano do wysokości bioder. Ramiona możesz rozłożyć na boki. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund, a następnie zamknij oczy i postaraj się zachować równowagę jeszcze przez 5 sekund. Zrób 3 powtórzenia po czym zmień nogę.

2. Ćwiczenia na równowagę: jaskółka https://youtu.be/P3DLY0nmWiY

Stań ze złączonymi nogami. Pochyl tułów do przodu i jednocześnie wyciągnij jedną nogę do tyłu. Dla lepszej równowagi rozłóż ręce na boki. Tułów i noga powinny znajdować się równolegle do podłoża. Wytrzymaj ok. 6 sekund i zmień nogę. Powtórz ćwiczenie po 3 razy na każdą stronę.

3. Ćwiczenia na równowagę: ćwiczenie z piłką gimnastyczną

Połóż przed sobą piłkę gimnastyczną i uklęknij na niej dodatkowo podpierając się na wyprostowanych rękach. Usiądź na piętach i postaraj się wytrzymać jak najdłużej w tej pozycji. Balansuj ciałem, aby nie stracić równowagi. Twoim celem jest wytrzymanie 15 sekund na piłce bez upadku.

Zestaw ćwiczeń 25 - 29. 05. 2020r.

Witam

Spróbujcie proszę w wolnej chwili popracować nad gibkością własnego ciała.

W wolnej chwili wykonajcie proszę stonogę z rajtop:) poproście mamę lub siostrę o użyczenie "jednej nogawki". Wasze prace posłużą przedszkolakom do zabaw sensorycznych. Jeśli się tylko spotkamy to poproszę Was o przyniesienie ich do szkoły. Środek stonogi wypełniamy: orzechami, kaszą, grochem, kamykami itp.

pozdrawiam

 

Zestaw ćwiczeń 11 - 15. 05. 2020r.

Dziś przesyłam krótki filmik z instruktażem jak wykonać ćwiczenia oraz zestaw ćwiczeń. Bardzo proszę o przesłanie fotografii lub filmiku jak dzieci wykonują ćwiczenia. Dodatkowo w ćwiczeniu "malowanie stopami" pracę jaką udało się dziecku namalować.

Wszystkie zdjęcia i nagrania proszę wysłać na adres zamorasylwia@wp.pl

Zestaw nr 1

Zestaw ćwiczeń 04 - 08. 05. 2020r.

https://www.youtube.com/watch?v=4COmxaiszd0

Pliki do pobrania

Zestaw ćwiczeń 27 - 30. 04. 2020r.

Witam,

Zadanie na dzisiejszy tydzień, jest ściśle związane z czynnościami domowymi, a zatem: będziemy gotować, sprzątać i pomagać w obowiązkach domowych……mam wrażenie, że wszyscy skaczecie do góry z radości…

Spokojnie, nie będzie tak źle…a nawet może być przyjemnie.

 Zadanie 1 – GOTOWANIE ( poproście o pomoc dorosłą osobę, KONIECZNIE)

Domowa ciastolina gotowana- przepis

Składniki potrzebne do wykonania  ciastoliny:

2 szklanki mąki pszennej

2 szklanki soli

2 szklanki wody

2 łyżki oleju

2 łyżeczki proszku do pieczenia

barwniki do jajek, farby lub barwniki naturalne

Sposób przygotowania:

Do garnka wlewamy wodę i musimy ją zagotować. Do wrzątku  należy wsypać sól i mieszać by się rozpuściła cały czas gotując. Zdejmujemy garnek z kuchenki i do gorącej wody wlewamy olej i wsypujemy powoli mąkę oraz proszek do pieczenia cały czas mieszając.  Odstawiamy masę by przestygła. Gdy jest na tyle chłodna, że można jej dotykać, dokładnie ją zagniatamy. Jeśli jest za miękka dodajemy trochę mąki a jeśli za twarda, zwilżamy wodą. Zagniecione ciasto dzielimy na kilka części i do każdej z nich dodajemy barwnik do jajek lub farby.

Z tak przygotowanej ciastoliny zróbcie co tylko chcecie.

 Zadanie 2 - SPRZĄTANIE

Przy najbliższej okazji zaproponujcie mamie, że pomożecie jej poskładać wyprane ręczniki lub ściereczki kuchenne. Postarajcie się złożyć je w piękną równą kosteczkę. Dla bardziej wytrwałych: składamy poszewkę lub poszwę w kostkę.

 Zadanie 3- pomoc w nakrywaniu do stołu

Zabawa w kelnera. Postarajcie się przygotować stół do spożywania posiłków. Koniecznie wykorzystajcie do tego tacę, tak aby dwie ręce trzymały ją. (Z punktu widzenia integracji sensorycznej będzie to dla Was korzystniejsza forma). Talerze również nosimy dwiema rękami.

Zestaw ćwiczeń 20 - 24 04. 2020r.

  1. Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko
  2. W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”.
  3. Marsz na czworaka w podporze przodem. Poszukajcie najdłuższej, bezpiecznej trasy przez Wasze mieszkanie
  4. Szybki sprint w miejscu.
  5. Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy, równocześnie chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku podpartego.
  6. Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (spróbujcie „przeskoczyć” tą samą trasę co w marszu na czworakach)

  7. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Siadamy naprzeciwko mamy, taty, brata lub siostry ;) : siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Kolana dotykają się. Przeciągamy się raz w jedną, raz w drugą stronę.

  8. Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo. Uwaga na zawroty głowy!!!! W tym ćwiczeniu często odpoczywajcie. Wersja dla wytrwałych: po każdym podrzucie klaszczemy w dłonie, najpierw raz, a jeśli to Wam nie wystarczy to klaszczemy dwa lub trzy……kto z Was da radę cztery??

  9. Siadamy. Na ustalony znak jak najszybciej podrywamy się z podłogi i klaszczemy.

 

1.  ŁAPIEMY MUCHY I KOMARY

Opis zabawy: dziecko zakłada na ręce 2 różne rękawiczki. Osoba prowadząca ustala, że prawą ręką dziecko ma łapać czerwone piłeczki (muchy), a lewą ręką żółte piłeczki (komary)
Cele:
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała
-rozróżnianie i nazywanie stron prawa-lewa
-usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-usprawnianie percepcji wzrokowej

Podpowiedzi: jeśli nie mamy kolorowych rękawiczek, można na rączki przywiązać kolorowe tasiemki, bądź pokolorować flamastrem opuszki palców. Zamiast piłeczek można uformować kulki z bibuły.

2. OTO JA
Opis zabawy: dziecko obrysowuje na arkuszu papieru rodzeństwo lub zarys postaci. Wykonany kontur ciała przyczepiamy na ścianę na wysokości dziecka. Dzieci dorysowują części ciała i twarzy na sylwetce w odpowiednich miejscach. Starajmy się nazywać najmniejsze szczegóły (brwi, rzęsy, wąs, podbródek)
Cele: 
-kształtowanie orientacji w schemacie ciała
-usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-usprawnianie percepcji wzrokowej
-poszerzenie zakresu słownictwa u dzieci


3. KOLOROWY LABIRYNT

Opis zabawy: na całej powierzchni pokoju, na wysokości około 30 cm, rozciągamy wstążki, wełnę, tworząc pajęczynę, labirynt. Zadaniem dziecka jest przejście pod labiryntem, pod wstążkami, nad wstążkami, pełzanie i zbieranie porozrzucanych kolorowych piłeczek.
 
Cele:

-usprawnianie równowagi
 - usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
 - ćwiczenie propriocepcji (czyli napięcia mięśni głębokich, odpowiadających za utrzymanie prawidłowej postawy ciała)
 -ćwiczenie chwytu
-kształtowanie ruchów precyzyjnych dłoni

4. KRĘCONKA

 Opis zabawy: rodzic wykonuje ruchy koliste skakanką wokół własnej osi. Dziecko ma z zadanie podskoczyć nad przeszkodą w odpowiednim rytmie. Należy ten ruch wykonywać w wolnym tempie, później przspieszyć.
Cele:
- usprawnianie równowagi
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- ćwiczenie układu przesionkowego (odpowiedzialnego za utrzymanie równowagi)
-rozwijanie świadomości swojego ciała i jego granic
- rozwijanie umiejętności utrzymywania pola widzenia w czasie ruchów głowy


5.  
SIEDZENIE NA PIŁCE (mogą być różne wielkości piłek od piłki do „nogi” czy siatkówki, aż po piłkę rehabilitacyjną) i zabawa w łapki lub łapanie i wyrzucanie mniejszej piłeczki, woreczka lub np. zwiniętej pary skarpetek J- dziecko rzuca do rodzica lub np. do kosza
6. Pozycja klęku obunóż i siłowanie się
7. Zabawy na deskorolce-odpychanie się w pozycji leżącej lub przeciąganie z użyciem liny
8. Zabawy przestrzenne na komendę: „idź dwa kroki do przodu”, „dwa kroki do tyłu”, jeden krok w lewo”, „dwa podskoki w prawo”, „trzy podskoki obunóż w miejscu” itp.
9. Przechodzenie przez tunele
10. Chodzenie stopa za stopą po wyznaczonej linii np. przyklejona taśma malarska do podłogi, lub fuga na płytkach, krawędź dywanu. 

Zestaw aktywności  ruchowych

Muzykoterapia

Na pewno jesteście zmęczeni wielogodzinną pracą przed komputerem, dlatego też należy Wam się chwila relaxu.

W związku z tym proponuję Wam zadanie:

    1. Przygotujcie białą kartkę A4
    2. Złóżcie ją na pół
    3. Połóżcie się wygodnie na kanapie i posłuchajcie do końca z zamkniętymi oczami tego utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=Z9NsxW10joM

4. Na połowie kartki narysujcie scenę jak Wam się skojarzyła podczas słuchania utworu.

5. Kolejno posłuchajcie tego utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=Tl8Z-tr73ss

6. Na drugiej połowie kartki narysujcie obrazek z którym skojarzył Wam się ten utwór

Technika dowolna, zaproście do udziału rodziców lub rodzeństwo J

ZACHĘCAM DO ODESŁANIA PRAC NA MOJEGO MAILA. Wszystkie prace będą wydrukowane i wywieszone zaraz po powrocie do szkoły