Szanowni Rodzice!

                  W ramach przygotowań do uczestnictwa w Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie częściej poruszamy tematy związane ze zdrowym odżywianiem. Na początku roku szkolnego przeprowadziliśmy akcję "Zawsze jem pierwsze śniadanie". Obecnie uczniowie klas IV-VI biorą udział w tworzeniu piramidy zdrowia, poznają 10 zasad zdrowego żywienia.

     My, chciałybyśmy zwrócić Państwa uwagę na produkty, po które bardzo często sięgają dzieci i młodzież, a które powinny być spożywane w ograniczonych ilościach, zwłaszcza w przypadku młodych, rozwijających się organizmów. Do tego typu produktów należą słodycze, gumy do żucia, kolorowe napoje, cukierki, kolorowe żelki. Wszystkie one zawierają sztuczne barwniki i konserwanty, których wpływ na organizm, zwłaszcza młody nie jest obojętny. Strzeżmy się tzw. "chińskich słodyczy", ponieważ pojawiła się opinia, iż te słodkości mogą działać jak dopalacze. Z tego też powodu sanepid na masową skalę zaczął kontrolować łakocie obecne w szkolnych sklepikach.

     Wciąż nieliczni z nas zwracają uwagę na etykiety kupowanych produktów, ale gdyby sprawdzić skład niektórych dziecięcych przysmaków, niejeden dorosły złapałby się z przerażenia za głowę. Dzieci uwielbiają produkty kolorowe, o ciekawej nazwie, wyrazistym smaku lub te, które akurat są popularne wśród rówieśników. Niestety listę ze składnikami modnych smakołyków otwierają najczęściej konserwanty, sztuczne barwniki, duże ilości cukrów, soli i tłuszczy. Konserwanty i sztuczne barwniki mogą być przyczyną m. in. zaburzeń jelitowych, zaburzeń trawiennych, chorób skóry, naczyń krwionośnych, reakcji alergicznych, a nawet zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. Nadmierne spożycie szkodliwych tłuszczy, soli, czy cukru może "zaowocować" nadwagą, a w późniejszym wieku chorobami układu krążenia i cukrzycą typu II.

     Całkowite wyeliminowanie barwników i konserwantów z diety jest praktycznie niemożliwe. Musimy pamiętać, że podstawą żywienia powinny być produkty naturalne. W codziennych posiłkach nie może zabraknąć produktów zbożowych oraz warzyw i owoców. Aby uniknąć zaburzeń trawiennych, bólu głowy, kłopotów z koncentracją, zaburzeń zachowania, pamiętajmy o pierwszym i drugim śniadaniu dla dziecka. Zanim kupimy dziecku kolejną paczkę chipsów, coca-colę, napój, czy batonik, sprawdźmy najpierw skład produktu na opakowaniu i tego samego uczmy nasze dzieci.

 Najbardziej wystrzegajmy się substancji:

 Rakotwórczych:
E 131, E 132, E 142, E 210, E 211, E 212, E 213, E 214, E 215, E 217, E 239, E 450, E 461, E 462, E 463, E 465, E 466
Zakazanych:
E 103, E 105, E 111, E 121, E 125, E 126, E 130, E 152, E 181, E 222, E 223, E 224, E 232, E 241, E 252, E 407
Niebezpiecznych:
E 102, E 110, E 120, E 124, E 127, E 226, E 231, E 251
Podejrzanych:
E 104, E122, E 141, E 150, E151, E 171, E 173, E 180, E 233, E 339, E 340, E 341, E371
Powodujących zaburzenia żołądka i jelit.
E 221 - E 224, E 226, E 338 - E 341, E 407, E 450, E461 - E 463, E 465, E 466

                                                                                                                                                                   

Pielęgniarka szkolna Małgorzata Kozak

Pedagog Magdalena Ciekot-Rudawska